سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هوشمندی کسب و کار ( Business Intelligence) یا هوش تجاری، مجموعه‌ای از نظریات، روش‌ها، فرایندها، معماری‌ها و فناوری‌هایی است که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می‌شود

Unknown Object

هوش تجاری (BI) یک فرایند محور فناوری برای تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه اطلاعات عملی است که به مدیران و سایر کاربران نهایی شرکت کمک می کند تا تصمیمات شغلی آگاهانه ای کسب کنند. BI شامل طیف گسترده ای از ابزارها ، برنامه ها و متدولوژی ها است که به سازمان ها امکان می دهد داده ها را از سیستم های داخلی و منابع خارجی جمع آوری کنند ، آن را برای تجزیه و تحلیل ، توسعه و اجرای نمایش داده ها در برابر آن داده ها تهیه کرده و گزارش ها ، داشبورد و تجسم داده ها را ایجاد کنند تا نتایج تحلیلی را در دسترس قرار دهند.

با پیاده‌سازی راهکارهای هوش تجاری فاصله موجود بین مدیران میانی و مدیران ارشد از دیدگاه ارتباط اطلاعاتی از میان خواهد رفت و اطلاعات مورد نیاز مدیران در هر سطح، در لحظه و با کیفیت بالا در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. همچنین کارشناسان و تحلیل‌گران می‌توانند با استفاده از امکانات ساده، فعالیتهای خود را بهبود بخشند و به نتایج بهتری دست پیدا نمایند.

اهمیت هوش تجاری

در کل ، نقش هوش تجاری بهبود بخشیدن به بخشهای مختلف شرکت از طریق بهبود دسترسی به داده های بنگاه و سپس استفاده از آن داده ها برای افزایش سودآوری است. شرکت هایی که از شیوه های BI استفاده می کنند می توانند داده های جمع آوری شده خود را به بینش فرآیندهای تجاری خود ترجمه کنند. از این بینش می توان برای ایجاد تصمیمات استراتژیک در زمینه تجارت استفاده کرد که باعث افزایش بهره وری ، افزایش درآمد و سرعت بخشیدن به رشد می شود.

مزایای دیگر ابزارهای هوش تجاری شامل موارد زیر است:

  • سرعت بخشیدن و بهبود تصمیم گیری؛
  • بهینه سازی فرآیندهای تجاری داخلی؛
  • افزایش بهره وری عملیاتی؛
  • کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبا در تجارت
  • کمک به شرکتها در شناسایی روندهای بازار و برطرف کردن مشکلات کسب و کار

داده های BI می توانند شامل اطلاعات تاریخی ذخیره شده در انبار داده ها و همچنین داده های جدید جمع آوری شده از سیستم های منبع باشند و به ابزارهای BI امکان پشتیبانی از فرآیندهای تصمیم گیری استراتژیک و تاکتیکی را می دهند.

در ابتدا ، ابزارهای BI در درجه اول توسط تحلیلگران داده و سایر متخصصان فناوری اطلاعات استفاده می شدند و تجزیه و تحلیل می کردند و گزارش هایی را با نتایج پرس و جو برای کاربران مشاغل تهیه می کردند. با این حال ، به طور فزاینده ای ، مدیران و کارگران مشاغل خود از سکوهای اطلاعاتی کسب و کار استفاده می کنند ، که بخشی از آن به لطف توسعه BI سلف سرویس و ابزارهای کشف داده و داشبورد است. انتظار می رود که بازار BI رشد مداوم را تجربه کند زیرا ابزارها به طور فزاینده ای هم هوش مصنوعی (AI) و هم یادگیری ماشین (ML) را در خود جای می دهند.

هوش تجاری

انواع ابزارهای هوش تجاری

هوش تجاری مجموعه گسترده ای از برنامه های کاربردی تجزیه و تحلیل داده ها را شامل می شود:

  • تجزیه و تحلیل موقت
  • پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP)
  • BI موبایل
  • BI زمان واقعی
  • BI عملیاتی
  • BI نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS BI)
  • منبع باز BI (OSBI)
  • همکاری BI
  • اطلاعات موقعیت مکانی (LI)
  • مراحل استقرار هوش تجاری

هوش تجاری چارچوبی شامل فرآیندها، ابزار و فناوری مختلف است.

  1. منابع داده در مرحله اول جمع‌آوری می‌شوند. این منابع می‌تواند داده‌های انواع پایگاه داده یا اطلاعات نرم‌افزارهای موجود را در بر بگیرد.
  2. اطلاعات جمع‌آوری شده طی فرایند ETL در پایگاه داده تحلیلی یا همان انبار داده بارگذاری می‌شود.
  3. داده در پایگاه داده تحلیلی در بخش‌های مجزایی به نام داده گاه قرار می‌گیرد.
  4. در مرحله بعد هوش تجاری وارد عمل شده و روی اطلاعات طبقه‌بندی شده تجزیه و تحلیل انجام می‌دهد.
  5. در نهایت اطلاعات جهت انتشار به ابزارهای سطح بالا تحویل داده می‌شود.

هوشمندی سازمانی

ارزیابی عملکرد سازمانی در گذشته تنها بر اساس تحلیل معیارهای مالی صورت می گرفت. اکنون در عصر اطلاعات، با تشدید روزافزون رقابتها، ارزیابی عملکرد به روش سنتی گذشته، دیگر امکان پذیر نیست. لذا ایجاد یک سیستم ارزیابی مدرن و در نهایت گذر از برنامه ریزی استراتژیک و ورود به مدیریت استراتژیک در سازمان های بزرک و رو به رشد امری اجتناب ناپذیر است.

 


خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :2
کل بازدید : 94357
کل یاداشته ها : 163


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ